Af Birgitte Lebech Pépin (skrevet 14-02-2013)
I går ankom jeg, Birgitte, fra et par ”tilvænningsdage” i
Dhaka til Thanapara-projektet i Rajshahi, hvor jeg mødtes med Lis, som jo var kommet
nogle dage forinden for at afvikle et seminar med Net to Rights, som hun også
selv fortalte om i et tidligere indlæg.
I går aftes holdt vi et møde med Dipok, som er leder af
organisationen SOVA i den indiske delstat Vestbengalen (lige på den anden side
af grænsen mellem Indien og Bangladesh). Dipok har været hyret som mødeleder
(facilitator), til seminaret, og derfor var det smart at vi snakkede med ham i
partnerskabsrejse-sammenhæng nu han alligevel var her, det sparer både tid og
rejsepenge.
Vores snak med ham handlede meget om, hvor svært det er for
ham for alvor at komme i gang med det projekt vi i Svalerne har lovet ham
økonomisk støtte til. De indiske myndigheder er uhyre bureaukratiske. En jungle
af tids- og pengekrævende regler virker som det rene benspænd for et arbejde,
der ellers forekommer uhyre vigtigt for landet. SOVAs arbejde går ud på at
bevidstgøre dobbelt undertrykte kvinder fra forskellige stammefolk (adiwasier)
i forhold til de rettigheder de retformeligt har i deres samfund: I adiwasisamfund
er der tradition for, at kvinderne laver alt arbejde mens mændene drikker, lader
sig opvarte og bruger alle pengene. Ikke overraskende er vold i hjemmet heller
ikke en sjælden ting. Disse kvinder, hvis selvværd kan ligge på et meget lille
sted, må altså, samtidig med at de pukler i hjemmet, arbejde som daglejere i
det omgivende samfund. Hvor de, som outsidere fra et stammesamfund, ud over at
blive underbetalt, bliver set ned på og diskrimineret. SOVA arbejder med at
bevidstgøre disse kvinder om deres rettigheder, at få dem til at indse, at hvis
de står sammen kan de gøre noget og kræve deres ret. Dipok fortalte en lille
succeshistorie om, hvordan rige jordbesiddere, der ansætter kvinder til
markarbejde, smider mad til dem på den bare jord. De vil ikke i fysisk kontakt
med ”urene” stammefolk! En gruppe kvinder med tilknytning til SOVA fandt her ud
af at stå sammen. De sagde til jordejerne: ”I kan godt spise den mad der kommer
ud af de korn vi (med ”urene” hænder) har rørt ved. Men I vil ikke røre ved vores
hænder, når I giver os mad.” Hvis de ikke kunne give kvinderne deres mad på en
værdig måde, ville de nægte at arbejde mere i den landsby. Kvinderne havde
valgt et strategisk godt tidspunkt i høsttiden, så mange af arbejdsgiverne
lovede at behandle kvinderne ordentligt! På den måde opnåede de at forbedre
deres arbejdsforhold, og på samme tid fik de øget deres selvværd.
Det er uforståeligt for os, hvorfor
offentlige myndigheder gør det så vanskeligt for velmenende mennesker at komme
i gang med opgaver der virker åbenlyst opbyggende for så trængte befolkningsgrupper?
Heldigvis ser det lige nu ud til, at SOVA omsider er trængt igennem den værste
bureaukrati-jungle, således at arbejdet skulle kunne komme til at glide inden
for en overskuelig tid. Det krydser vi fingre for…
Thanapara-projektet er et
tekstil-projekt der oprindeligt blev etableret mhp arbejde og udkomme til
krigsenker samt pasning og skolegang til deres børn. I dag er det mest de næste
generationer der arbejder her, men stadig er projektet for mennesker der uden
dette tilbud ikke ville have mange muligheder for at opretholde en tålelig
tilværelse. Svalerne har tidligere gennem en længere årrække støttet projektet,
som med tiden er blevet stærkt og mere ”selvkørende”. Nu støtter Svalerne dem
indirekte via det Danida-støttede netværksarbejde Net to Rights.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar