Men selvom man rejser på Svale-budget og med en tidsplan,
der nogen gange dårlig giver tid til at sove om natten, kan man ikke helt undgå
at fange nogle af de ting, der foregår rundt omkring en. Således har vi ikke
kun været ”heldige” nok til at ankomme til Tiruvannamalai ved fuldmåne, men som
det viser sig, også midt i den største krise og politiske teater, Tamil Nadu
har oplevet i mands, kvindes og alt imellems minde. Generelt har de sidste
måneder i Tamil Nadu været mere end sædvanlig turbulente og dramatiske. Lige
efter den mysteriøse og utidige død af Tamil Nadus meget afholdte og velansete Chief
Minister J. Jayalalithaa den 05. december 2016 blev delstaten på nærmest synkronistisk
vis ramt af en cyklon den 12. december, mens to olietankere crashede ind i
hinanden på højden af kampen om tronfølgen i starten af februar og efterlod den
bengalske bugt forurenet i en grad, at fiskerne ikke burde fiske og vi blev
frarådet at bade i vandet, da vi var i Mammalapuram. Det hele indrammet af et
år med usædvanlig lidt regn, i et område generelt ramt af tørke og afhængig af
landbrug, med voldelige sammenstød og slåskampe ved grænsen til Andrar Pradesh
til følge, fordi Andrar Pradeshs indbyggere er utilfreds med at centralregeringen
fra Delhi har anordnet andrarpradesherne til at dele deres vand med tamilerne –
hvilket de så heller ikke gør. Samtidig er det for alle, også os, meget svært
at hæve kontanter, da centralregeringen i et opgør mod falskpenge i november måned
besluttede at annullere alle 500 og 1000 rupees sedler, uden af den grund at
udgive ligeså mange nye sedler, hvilket stadigvæk har konkret pengemangel og
tømte ATM´er til følge.
Det der dog under hele vores rejse har været på alle folks
læber, er omstændighederne for Jayalalithaa´s død og spørgsmålet og processen om
efterfølgeren, der konstant har været ”big breaking news” på alle tv-kanalerne
i hele Indien. Det viser sig at en dame ved navn Vivekanandan Sasikala har
været førhen værende CM Jayalalithaa´s nære ven, personlige rådgiver og med
årene opnåede stor indflydelse og andenpladsen i regeringspartiet AIADMK, som
Jayalalithaa stod i spidsen for. Rygtet vil vide, at de to havde et lesbisk
forhold, mens vi endnu ikke er blevet helt klar over, hvad det betyder for
tamilerne. Den gængse mistanke og opfattelse er, at det er Sasikala der har
myrdet Jayalalithaa, for selv at få magten i Tamil Nadu. Selvom der ikke findes
sikrede beviser for denne påstand, lyder omstændighederne dog noget mysteriøse.
Således har ingen anden end Sasikala, hverken familie eller ministre, fået
Jayalalithaa at se de 75 dage hun lå i sygehus inden hendes død, da Sasikala
havde spærret adgang til hende. Og mens Jayalalithaa har været en meget populær
dame, er Sasikala absolut ikke populær blandt befolkningen, der vil vide, at
hun har fingrene i organiseret kriminalitet og ikke viger tilbage for ufine
metoder og brug af rå muskelkraft i form af de ”rowdys” (bander af unge,
voldsparate mænd, der bliver organiseret og instrumentaliseret af en hel del
politiske partier her i Indien) i hendes måde at sætte sig igennem på – hvilket
måske forklarer hvordan hun kunne lukke adgang til sygehuset. I stærk modstand
mod at Sasikala stod til at overtage posten som Chief Minister opstod en splittelse
og intern opposition i partiet AIADMK – med daglig flere ministre vigende fra
Sasikala og over til oppositionen. Da det på et tidspunkt så ud som om
oppositionen fik flertal, valgte Sasikala simpelthen at låse oppositionen ind i
et rum og fratage dem deres mobiltelefoner. Således gik en dag i Tamil Nadu med
at halvdelen af regeringspartiet blev holdet til fange af deres udesignerede
leder. På trods af oppositionen og takket hendes effektive håndtering, beholdt
Sasikala hele tiden flertallet og ville, i tilfældet af at Guvernøren havde udskrev
valg, også have vundet. Guvernøren valgte dog ikke at udskrive valg, men vente
til en domsafsigelse i tirsdags. Sasikala stod nemlig anklaget for korruption
(i en sag der har kørt siden 1996) og havde en domsafsigelse hængende over
hovedet. I tirsdags valgte dommerne så at dømme Sasikala til 4 års fængsel,
hvilket samtidig betyder at hun ikke kan stille op til et politisk amt de næste
20 år. Hendes anke blev afvist og siden i onsdags sidder Sasikala nu i fængsel
i Bengalore og siden i går er Edappadi K. Palaniswami, førhen værende
trafikminister, ny Chief Minister i Tamil Nadu. Mens det politiske liv dermed
teoretisk kan vende tilbage til en normal, efter at Tamil Nadu effektiv har
været uden en regering siden starten af december, ser det dog ud til at
partierne snarere vil fortsætte med at være beskæftiget med interne magtkampe
og Tamil Nadu fortsætte uden effektiv lovgivning det næste stykke tid.
Jayalalithaa i forgrunden og Sasikala i baggrunden
Indien bliver ikke uden grund kaldt for verdens største demokrati og tamilerne viser sig også som aktive politiske aktører, der forstår at demonstrere og gøre demonstrationer til folkefester. Således har der i starten af februar også været en uges lang demonstration/gadefest i Tamil Nadu, hvor bare i Chennai op til en halv million mennesker dagligt demonstrerede mod PETA (People for the Ethical Treatment of Animals – kendt for at få kendisser til at demonstrere nøgne og badet i kunstblod mod pels og leder), der havde udtalt sig kritisk imod tamilsk tyrekamp (hvor unge mænd prøver at nedkæmpe en tyr). Tyrekamp er efter sigende en meget gammel tamilsk tradition og at udtale sig imod tyrekamp lige med at udtale sig imod den tamilske sjæl – noget tamilerne ikke spøger med.
Tamil Nadu har således været travlt, imens svalerne fløj fra
landsby til landsby, hvor vi blandt andet blev vidne til endnu en meget gammel
tamilsk tradition, en form for ringdans, der blev opført til vores ære. Dansen er
så gammel, at vores oversætter ikke kunne forstå sproget i sangen, udover det
tamilske ord for Jesus – hvilket kunne tyde på, at der har været lidt
synkretisme på spil og ikke alt lige så gammel som der bliver sagt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar